"Vrijwel de gehele reis, reizen we met de trein, van de supersnelle Shinkansen tot lokale boemeltreintjes. De treinen zijn luxueus, brandschoon en meestal niet druk. In de lange afstandstreinen kun je de rugleuning verstellen. Deze stoelen bevatten verder een uitklaptafeltje. In de Japanse treinen komt soms een karretje langs met drank, maaltijden en snacks. Het treinpersoneel is bijzonder vriendelijk en erg servicegericht. In de trein kan de bagage normaliter in een bagagerek boven de zitstoel gelegd worden. In sommige treinen zijn er bagagerekken aan het uiteinde van het treinstel. Achterin de treinstellen is meestal ook plaats voor een deel van de bagage. Voor mobiel telefoonverkeer in de trein zijn aparte belhokken ingericht, zodat je nooit overlast heeft van bellende passagiers. Op alle trajecten waar we onderweg zijn naar onze eindbestemming van die dag, zijn de vervoerskosten voor Grensloos Genieten. Op alle andere momenten en met alle uitstapjes, zijn de kosten voor de reizigers zelf. Uiteraard zal de reisleider dit telkens vooraf communiceren. De treinen in deze landen rijden punctueel op tijd, dus als je tien seconden te laat bent is de trein al weg. Aangezien je zelf een treinpas hebt, kan je altijd een trein later nemen. De groep zal echter niet op je wachten. Neem in zo'n geval even telefonisch contact op met de reisleider (Theo Leerintveld: Whatsapp+31622350849, liever niet bellen vanwege de hoge kosten!) zodat je een trein later kunt nemen en later die dag weer bij de groep aansluit. Het overgrote merendeel van onze hotels zijn op loopafstand van het station, dus zorg dat je een makkelijke tas (en geen zware) bij je hebt. Eventuele taxi's zijn voor eigen rekening, of de reisleider moet bepalen dat de afstand te ver is. Heel af en toe zullen we een bus nemen naar onze bestemming. Als dit een excursie is, dan zijn de kosten voor rekening van de deelnemers. Als het een bus is naar ons hotel, dan zijn de kosten voor Grensloos Genieten."
"Je kan in (vrijwel) alle overnachtingsplaatsen vlak bij het hotel gebruik maken van een geldautomaat om yen te pinnen. Dit kan in postkantoren en bij filialen van de Citibank. Verreweg het makkelijkste in Japan om te pinnen in filialen van de supermarktketen 7-Eleven. Hier worden vrijwel alle Nederlandse bankkaarten geaccepteerd met het Maestro en Cirrus symbool erop. Ook kan dit met de creditcard, maar dan zijn de kosten hoger. Per transactie betaal je enkele euro's. Het maximale bedrag pinnen is daarom een goede aanrader. Inmiddels kan je ook pinnen bij een aantal supermarkten van Family Mart. De wisselkoers voor contant geld is iets lager en helaas zijn er ook weinig plekken waar je dit kan wisselen. Naast een bankkaart is het handig om een creditcard mee te nemen, al worden deze niet overal geaccepteerd. Als je uit gaat eten is het altijd verstandig om in Japan voldoende cash geld op zak te hebben. Wel kan je de creditcard gebruiken voor betalingen in de meeste supermarkten, hier zijn overigens ook meestal je gewone bankkaarten gewoon werkzaam. Bewaar het geld altijd op je lichaam en niet in de handbagage of ruimbagage van het vliegtuig. Draag je waardevolle papieren, documenten (maak hiervan kopieën en zet die als bijlage in je mailaccount) en hou je geld altijd gespreid bij je. Japan is overigens een van de meest veilige landen ter wereld en zaken als zakkenrollen komen gelukkig amper voor. Zorg ervoor dat je -voordat de reis begint- al het gebruik van pinpassen op 'Azië' en/of de 'Wereld' hebt gezet. Dit is tegenwoordig heel makkelijk te doen via de apps van de desbetreffende banken. Het BTW-tarief in Japan is momenteel 8%. Dat krijg je als buitenlander vanaf een bepaald bedrag - bijvoorbeeld bij de aankoop van elektronica- ter plekke cash terug, maar alleen bij winkels die dat in het servicepakket hebben. En dat zijn er helaas weinig. De anderen die hun BTW terug willen claimen kunnen dit doen op de luchthaven (alle eerder aangeschafte spullen moeten daarnaast in je handbagage zitten!), maar besef dat de rijen lang zijn en dat er relatief weinig tijd hiervoor beschikbaar is. In het verleden hebben helaas mensen hun vlucht naar Nederland gemist, omdat ze te lang bezig waren met dit zeer tijdrovende bureaucratische proces."